Tillbaka på Grenada

Vilken omställning att kliva av flyget i 30 graders värme efter att 10 timmar tidigare lämna ett kylslaget och höstmörkt London. Vi fick ingen tillvänjning, utan gav oss in i tre dagars intensivt arbete med att få Yasmine färdig för sjösättning. Extra skönt att allt gått enligt plan och att vi får en ledig dag på det fantastiskt fina True Blue Resort.

Lördagskvällen blev en trevlig middag med Carina.

Säsongens första hummer – grillad Lobster och den var helt fantastisk.

Låt oss backa bandet –

Vi har haft en minst sagt omtumlande period hemma, köpt hus, sålt lägenhet och som grädde på moset flyttat till vårt nya fantastiska hem på Ven.

Ovanpå detta har vi funderat, diskuterat och funderat igen – Hur skall vår segling se ut denna vinter? Vi kom ganska tidigt fram till, att det räckte med en säsong till i Karibien. Ursprungligen tänkte vi segla mycket i norra delarna, men sedan kom ju hemska Irma och Maria orkanerna i vägen! Detta har gjort att vi bestämt oss för, med tanke på all förstörelse och osäkerhet, att vi kommer att avsluta vår segling på Antigua i slutet på april-2018. Där sätter vi Yasmine på lastfartyg med destination Southampton. Vi kommer sedan att fortsätta vår segling från England, via Nederländerna, Tyskland och Danmark till Skåne – vårt nya hem.

Ven – ett föredrag och lite annat

Vi har nu varit hemma i Sverige en månad, tiden går fort. Första veckorna i Stockholm gick åt till att fixa med massa saker som samlats på hög hemma. Måste också sägas, att efter den första temperaturchocken vid hemkomsten så har anpassningen till det nordiska klimatet gått fort.

Sedan drygt en vecka befinner vi oss på Ven.

Vid vårt strandhugg här för drygt ett år sedan, fick vi en förfrågan från Vens Kulturhus om vi kunde hålla ett föredrag om vårt seglingsäventyr och det föredraget höll vi i tisdags. Det var väldigt roligt och om vi får säga det själva, uppskattat.

Dessutom är vi ”vakter” under denna vecka för den konstutställning som just nu pågår i Kulturhuset.

Det är fantastiskt att vara på denna fina och vackra ö, vi har inte haft en lugn stund och haft mycket roligt med både gamla och nya vänner.

Är man på Ven så är ett besök på Tycho Brahe Museet ett måste:

I går kväll lyssnande vi på Sigurd & Brundin, hur kul och bra som helst. Även detta arrangerades av den livaktiga och trevliga Vens Kulturhus. I bakgrunden syns Inger Klintstams härliga konst

Vad gäller vår fortsatta segling, så bollar vi fortfarande tankar och idéer om nästa etapp, vilket vi får återkomma till när vi lyckats bestämma oss.

1 års äventyr med Yasmine, 22/05/2016 – 22/05/2017

Idag är det ett år sedan vi avseglade från Nynäshamn – ett år fyllt av upplevelser, möten med fantastiska människor och segling, massor av segling närmare bestämt 8400 M.

Vi började med Norge till Shetland och slutar med Grenada, vilket vi kan sammanfatta med flis till shorts eller kallt till varmt.

Det som återstår nu är en vecka i Port Louis, där vi skall förbereda Yasmine så mycket det går inför torrsättningen på Spice Iland Marina den 29/5 och därefter en vecka på land då vi gör det sista innan vi åker hem till Sverige i 5 månader. En del reparationer måste också göras av varmvattenberedare, vattentank som spruckit och sy nya sömmar på sprayhood. En del förbättringar vill vi också genomföra, som måste beställas/köpas & installeras – en AC som vi kan använda i marinor för att undvika överhettning, sidor på biminin som kan sättas upp vid behov av skugga, en jolle med hård botten och starkare utombordare.

Sedan sista inlägget har vi spenderat mycket tid i Grenadinerna med Tobago Cays som höjdpunkt. Hela sista månaden har känts som ”semester” med korta dagsetapper, fantastiska öar & rev med bad och snorkling. Vi har snorklat med både sköldpaddor i jätteformat och vackra fiskar i massor med färger. Sista månaden har varit, som vi i vår okunskap trodde att det skulle vara i hela Karibien, med små öar, stränder och rev.

Grenada är kryddornas ö och är väldigt grön. Vi körde en dag längs med västra kusten och tittade på fantastiska byggnationer, ”hus på pelare” på bergssluttningarna som aldrig fått godkänt av byggnadsnämnden i Sverige. När vi svängde österut över bergen på huvudvägen, som var som en asfalterad grusväg där det knappt gick att mötas, körde vi genom djungel upp och ner i bergen.  Odlingar av bananer, enorm växtlighet och ett och annat hus av varierande standard eller små byar som kontrast kantade vägen.

I kväll blir det att fira ”ett års dagen” med champagne tillsammans med Conny och Carina på Ultimo, som lustigt nog avseglade samma datum som vi.

Detta blir troligen det sista inlägget innan vi flyger hem till Sverige. Vi återkommer säkert med några uppdateringar om våra kommande planer under segeluppehållet (orkansäsong i Karibien eller wet season som det kallas här).

Antigua till St Lucia

Vart tog tiden vägen sedan senaste inlägget? Vi har haft en fin tid med öar av olika karaktär, självständiga öar som Antiqua och Dominika, samt de franska öarna Guadeloupe och Martinique.

Vi har legat bakom rev och snorklat med bara ett fåtal båtar, vi har legat i marinor och sist men inte minst på boj vid Iles des Saints (Guadeloupe) och Dominika. När merparten av inlägget skrivs så ligger vi för ankar vid Grande Anse D´Arlet på Martinique. Det har också varit väldigt fin segling under den här perioden, vilket har varit extra roligt då vi har haft Anders och Marie-Louise med oss under två veckor, jättekul har det varit.

Vi har hunnit med att vandra på både Antigua, Iles des Saint och framför allt till Boiling Lake på Dominika.

Vandring på Antiqua:

Vandring på Iles des Saints:

Vandringen till Boiling Lake var fantastisk och krävande, 14 km upp och ned i djungel, men belöningen var ju att få besöka dessa fantastiska heta källor och en 200 grader varm sjö som kokade:

Öarnas olika karaktär, såsom vi upplever det, är exempel över de olika karaktärer som öarna i Karibien har. Förutom att bilarna ibland kör på vänster sida och ibland på höger så är vissa öar frodiga, andra mer torra, en del har härliga stränder och andra inga stränder alls, sist men inte minst maten och affärerna där de franska öarna har ledningen med fantastiska mataffärer.

Självständiga Dominika är helt annorlunda än de flesta andra öar då hela ön är grön, djungel, och det är mycket berg, där det mesta växer i form av frukter och kryddor. Dominika står i en klass för sig när det gäller natur och sägs vara som övriga Karibien var för 50 år sedan.

Utflykt på Dominika:

Chokladfabrik på Dominika:

Kalinargo indianerna på Dominika:

_DSF8147

Antigua ligger någonstans mitt emellan Dominika och de franska öarna, men det engelska arvet är tydligt. Det absolut finaste är Nelson Dockyard ett världsarv och gammalt brittiskt örlogs varv från förr, med omgivningar.

Man kan sammanfatta senaste veckorna med segling, bad, utflykter, god mat, trevligt sällskap och vandring. Den stora behållningen är alla olika människor vi träffar.

Vi stannade ett antal dagar på Martinique gick till Marina du Marin den 19/4 och där det blev återförening med Conny och Carina på Ultimo. Vi ägnade tiden åt att vårda båten och sy skydd till våra vinschar.

Igår (23/4) gick vi till Rodney Bay och har idag kopplat av med att spela golf.

Från St Lucia har vi en månad på oss till Grenada, där vi skall göra ordning Yasmine för torrsättning och förvaring under orkansäsongen. Vi flyger från Grenada den 6/6 för att återkomma i början på november för fortsatta äventyr.

Segling är härligt:

_DSF8093

8000 M

Idag (11/4-2017) har vi seglat 8000 M sedan vi lämnade Nynäshamn den 22/5-2016 och det har vi firat med ett gott rosevin som Anders & Marie-Lousie inhandlat och grillad kyckling.

När man passerar en milstolpe så blir det nästan automatiskt att man reflekterar över vad vi varit med om under snart ett års segling. Intrycken och upplevelserna är många, så många att det är svårt att peka ut något speciellt – upplevelser är inte jämförbara på det sättet. Skall något pekas ut, så är det avseglingen/starten från Las Palmas och ankomsten till St Lucia efter vår översegling – en känsla i kroppen som inte går att beskriva. Dessa 8000 sjömil är fantastiska och vi är så glada att vi tog oss an utmaningen.

När detta skrivs så ligger vi i Portsmouth på norra Dominica och på denna fina ö kommer vi att stanna minst en vecka.

Vi har inte haft tillgång till bra WiFi, så därför har vi inte gjort något inlägg sedan St Kitts. Efter St Kitt har vi seglat till Antigua, Guadeloupe och nu Dominica. När vi kommer till Martinique så räknar vi med ett längre inlägg, som också inkluderar våra två härliga veckor med Anders och Marie-Lousie som kära gäster.

Glada 8000 M seglar hälsningar till våra följare

Mats & Lena

St Kitts

När vi är på väg att lämna Spanish Harbour börjar vi titta på var vi skall klarera in någonstans på St Kitts? Vi har läst om en ny hamn, Christopher Harbour, som skall vara jättefin och när vi läste på Ultimos hemsida så läser vi om en jättefin service. Vi ringer till dem och de är jättetrevliga, men hamnen har höga kajer som inte är lämpliga för mindre båtar som oss, inklareringen måste fortfarande ske i Basseterre och sist men inte minst – inga duschar ännu. Vi ringer i stället till Port Zante, som är hamnen och marinan mitt i Basseterre. De är jättetrevliga men kan inte ge besked om det finns plats och de ber oss därför att höra av oss när vi närmar oss. Vi ringer på morgon, när vi befinner oss utanför Statia och får besked att de har plats åt oss, men inte förrän 13.00. Vi är framme 12:45 och ropar upp dockmaster på VHF och får beskedet att de inte är redo ännu, utan vi måste vänta till 14. När vi äntligen blir uppropade med beskedet att vi kan komma in, så får vi ett fantastiskt fint mottagande med tre man som hjälper till med linor och förtöjning, här backar man in mellan stolpar och då är det tacksamt med lite hjälp. Efter 26 timmar till sjöss så är det skönt när man har lagt till och lugnet lägrar sig, men det varar inte länge för nu är det bara att sätta ingång med inklareringen i St Kitts (tull, immigration och hamnmyndighet).

Efter en stund i marinan så förstår vi varför det var svårt att få plats, det finns väldigt få platser för gästande båtar och det är viktigt att prata med marinan innan man kommer.

Måste också berätta att när vi har cirka 5-6 M kvar till Basseterre blir vi plötsligt uppropade av Angelina (Mats och Eva) och det är väldigt roligt att prata en stund med dem på VHF. Vi har inte träffat på varandra sedan Lissabon, så det är ett tag sedan. De är på väg norröver och vi söderut, så vi får nöja oss med ett VHF samtal.

Precis vid marinan ligger kryssningskajen och flera kvarter är uppbyggt för kryssningsgäster med affärer och restauranger. Hela området blir stendött på kvällarna, när kryssningsbåtarna har gett sig av. Det kommer 1-4 stycken per dag, så vi har nu fått vår beskärda del av kryssningsturister.

StKitts-Mats-1

De två första dagarna ägnar vi oss åt att titta på stan, klippa oss och ta det lugnt i största allmänhet.

När vi piggnat till efter vårt seglingsdygn är det dags för utflykter, den första tar oss till en av de fina stränderna och där blir det lunch på Spice Mill. När vi är redo att åka hem, så frågar en taxichaffis oss om vi behöver transport och erbjuder oss två magiska platser. Han ber oss vänta och sticker iväg, för att efter ett tag komma tillbaka med ett stort gäng kryssningsturister som skall tillbaka till sina båtar. Han ber oss vänta, medan han stuvar in alla andra och sedan sätter han Lena i framsätet och därefter trycker han in två tjejer till bredvid henne. Hur Mats skall få plats är en gåta, tills chaffisen kommer med en hopvikbar bräda som han lägger mellan två säten. Vi är tre som fått ”guldplatser” – Lena, Mats och en engelsman på en kylväska – vi tre blir förärade varsin iskall öl pga våra ”fina” platser. Sedan blir det hemfärd med dånande reggaemusik, vi får en resa med stil!!!

Den andra utflykten blir med Joseph och är en rundresa runt ön. Joseph är jättetrevlig och kunnig, det visar sig att han är ingenjör från början och utbildad i Skottland (kallt för en man från St Kitts). Han är stolt över sitt land och väldigt stolt över den fria utbildningen som finns i landet och de universitet som finns här. När det går upp för honom att vi inte är kryssningsgäster, utan seglare som dessutom seglat ända från Sverige till St Kitts blir han väldigt intresserad och ställer en massa frågor och tycker det är jättespännande med ”a amazing couple” som gör detta. Han är väldigt nöjd, för nu har något spännande att berätta för kompisarna, när det är dags för fredagsölen. Två höjdpunkter på rundturen är

• Romney Manor där Caribelle Batik håller till
  • Brimstone Hill Fortresse

På Cabrielle Batik får man en föreläsning om hur det går till att göra batik och de har en affär med fantastiska batikkläder och tyger.

Brimstone Hill är upptaget på Unescos världsarvslista och är ett väldigt fint fort från 1700-talet, sägs vara Västindiens Gibraltar.

Ytterligare utflyktsbilder:

Vi känner oss nu nöjda med ön, men det går två dagar till för diverse båtvård innan vi lämnar. Efter utcheckning, så seglar vi ned till White House Bay som blir vår nattankring innan avsegling mot Antigua. Vi får en väldigt trevlig sista kväll på Salt Plage.

I högra kanten syns Yasmine.

BVI – Brittiska Jungfruöarna

Vi kom till BVI eller Brittiska Jungfruöarna efter en fin nattsegling i månsken. Det var första gången som vi hade riktig undanvindssegling sedan överfarten och fick därför möjlighet att testa vår nya spinnakerbom ordentlig med en bra wing & wing segling under hela natten.

Vår inklareringshamn blir Road Town på Tortola och vi börjar med att ankra utanför färjeterminalen, där tull & immigration finns. Mats tar jollen in för inklareringen. Proceduren är ganska lika i de olika länderna, man börjar med customs, därefter blir det immigration och många gånger avslutar man med hamnmyndigheten. Ibland får man gå tillbaka och avsluta hos customs, men det varierar. Dessutom får man ofta betala lite olika typer av avgifter. På många ställen är det bara skepparen som får gå iland, innan inklareringen är gjord, men det viktigaste är att respektera respektive lands procedurer, då går det oftast smidigt.

Vi har kommit fram till, att man blir allra tröttast av att segla en natt! Det beror på, att man är vaken hela dagen och sedan blir det en natt med begränsad sömn. Flerdygnssegling innebär ju, att man kommer in i att sova även under dagtid, så det blir inget större sömnunderskott. Detta faktum gjorde att vi var ganska trötta när vi hade klarerat in och efter ett kort resonemang bestämde vi oss för att gå in och lägga oss i Village Cay Marina, för att sova ikapp. Det var nämligen ett väldigt rullande att ligga på ankar utanför Road Town och vi kände inte för att segla vidare just denna dag. Som belöning blir det pubmiddag på ”Pussers” och en ”painkiller”, där muggen ingår i priset. Pusser är det ord man använder i dagligt tal i engelska flottan för, ”Purser”.

Efter första natten i marina, så blir det vikar och på de flesta ställena lägger vi oss på boj. Vi besöker Norman Island, Jost Van Dyke, östra sidan av Tortola, Marina Cays och avslutar i Spanish Harbour på Virgin Gorda.  Tyvärr blir Lena magsjuk efter Norman Island som är vår andra hamn och det tar ett antal dar för henne att återhämta sig, vilket gör att vi inte får ut så mycket som vi skulle önskat av BVI. Det finns många fina vikar med fina stränder och det finns bra snorkling, men BVI är det i särklass dyraste stället vi har varit på i Karibien. Dessutom är det en massiv anstormning av charterbåtar, vilket gör att det är väldigt fullt i vikarna och på ankringsplatserna.

Stränder & öar

De tre indianerna:

BVImats-1

Marina Cay:

Vi kommer att få gäster, Anders & Marie-Louise, den 2/4 och dem skall vi hämta på Antigua. Vår plan är att segla till St Kitts och stanna där ett antal dagar, för att hinna se ön ordentligt. Vi håller därför kolla på vädret, eftersom vi vill hitta ett väderfönster med lite vågor och svagare vind. När man skall gå från BVI till St Kitts medför den förhärskande vinden att det i stort sett alltid är vind rakt i nosen och att kryssa de 125 sjömilen till St Kitts lockar inte, så vi väljer ett fönster den 20/3 som tillåter en rimligt lugn överfart, men för motor.

Sista natten tillbringar vi i Spanish Harbour, dels för att det är utklareringshamn och dels att det är nära till de fantastiska stenformationerna i Bath.

Bath:

Bath från sjösidan dagen efter (bra exempel på mängden charterbåtar), då vi avseglar mot St Kitts: